Nieuwjaarsconcert 10-01-2017

HET LANGEDIJKER KOOR

NIEUWJAARSCONCERT 2017.

Zondag 8 januari 2017, Theater de Binding.

Een kritische reactie van Ruud Oudejans.

Ik was samen met Atie en haar twee zussen als ‘bezoeker’ in de zaal, en ik moet zeggen, toch lichtelijk gespannen.

Hoezo gespannen, vragen jullie je af. Welnu, dit was de eerste keer dat wij als Langedijker Koor ‘alleen’ een nieuwjaarsconcert organiseerden. En komt de Binding dan wel vol, heeft het koor wel voldoende aanhang. Maar ook het programma, wat krijgen we voorgeschoteld, welke liedjes van het koor, en welke gastoptredens.

Toen het eerste lied van het koor, De Doodgewoonste Dingen. Al na het eerste couplet en refrein was het duidelijk: Het klonk geweldig, prachtig vierstemmig, niets op aan te merken. Ik ging ontspannen zitten en genoot van de complete eerste helft van het koor.

Het was even schakelen naar het eerste gastoptreden, zanggroep Spontaan. Natuurlijk herkende het publiek de liedjes uit onze jeugd, er werd aandachtig geluisterd en soms zelfs met de refreintjes meegezongen. Maar toch, het  optreden was niet alleen te lang, wat mij betreft is deze ‘act’ te licht om een concertprogramma als het onze, eer aan te doen.

Het trio Soundbridge bracht prachtige Ierse muziek. Ondanks dat de samenstelling wegens ziekte van een van de leden nog een dag tevoren was aangepast, kregen we waar voor ons geld van deze ras-muzikanten. Na hun eigen liedjes-keuze besloten zij het eerste deel van het concert samen met het koor.

Na de pauze was de programmering de omgekeerde volgorde van de eerste helft, dus eerst Soundbridge, dan zanggroep Spontaan en vervolgens het koor. De sets van beide gastoptredens waren weer net iets te lang, ik voelde mijn aandacht allengs verslappen en mijn nieuwsgierigheid naar de tweede set van ons koor kreeg de overhand.

Met mooie liedjes zette ons koor een prima prestatie neer, m.i. qua kwaliteit een van onze betere optredens. Natuurlijk hoor ik als koorlid enkele schoonheidsfoutjes in zowel Va Pensiero (te snel) als in de Pastorale (ongelijk inzet in sommige zinnen), maar dat betekent alleen maar dat we de kwaliteit van ons koor nog kunnen verbeteren.

Even wat conclusies (en ‘aanbevelingen’) op een rijtje:

Een prima nieuwjaarsconcert van ons koor, een pluim voor Giancarlo en een welgemeende schouderklop voor onze lady-speaker Ria Boekel.

Een toekomstig nieuwjaarsconcert zou mijns inziens nog beter worden als er slecht 1 gastoptreden (van hoog niveau) wordt geprogrammeerd, en als die een niet te groot deel van de beschikbare tijd krijgt toebedeeld. Het koor moet te allen tijde de hoofdmoot van het programma zijn.

Wat betreft de presentatie van ons koor (de opstelling op het podium) zou ik ervoor willen pleiten dat we ons gaan beraden op een opstelling die niet alleen rekening houdt met lengte van personen (professioneler qua presentatie), maar ook met wie staat bij wie. Ik zag in de opstelling dat er vijf relatief nieuwe leden naast/bij elkaar stonden. Een betere mix zou de zangkwaliteit verbeteren. Deze twee punten gelden overigens ook voor de opstelling tijdens de repetities. Graag zou ik mijn ideeën daarover met jullie delen.

Tot slot wil ik nog melden dat ik heb genoten, de ruim drie uur zijn voor mijn gevoel omgevlogen. Volgend jaar hoop ik weer aan de ‘andere’ kant, in het koor, te staan.

Klik hier om naar het fotoalbum te gaan.